tiistaina, huhtikuuta 10, 2012

Muutos: aamu alkaa ruotsiksi

Koko aikuisikäni olen sekä tilannut että lukenut useita sanomalehtiä päivässä. Yksi niistä on ruotsinkielinen Hufvudstadsbladet, josta minä olen lukenut kulttuuria, viikonloppuartikkeleita ja joskus kotimaan uutisia, puoliso taas urheilua ja vaihtelevasti laajempia viikonloppujuttuja. Tähän asti HBL on kuitenkin ollut sijalla kaksi tai kolme luettavissani, usein olen tarttunut siihen joko vessareissulla tai vasta syödessäni lounasta keittiössä.

Muutama viikko sitten sain tarpeekseni Etelä-Suomen Sanomista ja käänsin lukujärjestyksen ympäri. Mies haluaa lukea ensin Helsingin Sanomat, joten minulle jäi siis HBL.

Nyt minulla on aamukahvipöydässä aikaa todella syventyä HBL:n antiin ja sen hieman toisenlaiseen näkemykseen yhteiskunnasta. Kieliasia toki korostuu - tänäänkin lehteä huolettavat ruotsinkielisille määrätyt uudet suomen kielen testit kaksikielisessä Helsingin yliopistossa - mutta minua se ei haittaa (sitä paitsi päivän uutinen on mielestäni tärkeä!). Tärkeämpää on lukea juttuja ympäri ruotsinkielistä Suomea (Svenskfinland) ja sellaisista ilmiöistä, jotka eivät ylitä kynnystä suomenkielisellä puolella. Samalla aktivoin omaa sana- ja sanontavarastoani.

Pitkään ajattelin, että minun pitää olla koko ajan selvillä paikallisista uutisista. Ei pidä, ja kyllähän minä sen ESS:n nykyisinkin selaan jossain vaiheessa päivää. Isoimmat uutiset tulevat väkisin vastaan myös verkossa. On ollut hurjan vapauttavaa katsella maailmaa toisin silmälasein ja toisesta näkökulmasta, vieläpä toisella kielellä. Melkein kuin ulkomailla olisi, paitsi että saan istua omassa keittiössäni ja noudattaa muuten omia rutiineja.

Jos aamulehti kuuluu rutiineihin, suosittelen muillekin lehden vaihtamista aina välillä. Jos olisin yksin, todennäköisesti tilaisin vain yhtä lehteä kerrallaan ja säästäisin siinä rahaakin. Puolisolta en kuitenkaan halua vaatia minulle tärkeitä muutoksia, hän valitkoon omansa.

Ai niin, olen opetellut myös vaihtamaan välillä radion kanavaa. Mutta siitä ehkä joskus toiste.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Meilläkin harrastetaan aamukahvilehden vaihtelua, ja olen todennut sen virkistäväksi. Välillä tilaamme Hesaria, välillä Etlaria. HBL-kokeilu pitääkin ottaa perhepalaverin aiheeksi! Sellainen huvittava aamukahvilehteen liittyvä päähänpinttymä minulla on, että jo 15 vuotta Oulusta poisasuneena saatan yhä aamulla kysyä mieheltä, joko hän haki Kalevan.